A wic i |adna my[l stworzenia, patrzc w Boga, nie zdoBa pozna wszystkiegoo co Bóg czyni lub czyni mo|e; to * Patrz z
Katalog znalezionych haseł
 
Cytat
Dlaczego trzeba całego życia, by sobie uświadomić, że złowróżbne znaki pojawiają się równie często jak ptaki na czereśni? Jonathan Carroll - Zaślubiny patyków
Start Koniec... Duclos... XIV...
 
  Witamy

Nie sposób jednak zaczynać od nowa. Tylko niemowlę może zacząc całkiem od początku
14, a. 5. ** Futura contingentia. 137 bowiem równaBoby si zgBbieniu Jego mocy. Wszelako z tego, co Bóg czyni lub czyni mo|e, stworzenie my[lce o tyle wicej pozna, o ile doskonalej bdzie widziaBo Boga. Na 1. Grzegorz ujmuje rzecz od strony przedmiotu, tj. Boga, i mówi o Jego wystarczalno[ci: |e wic Bog wystarczajco, w zupeBno[ci, wszystko w sobie zawiera i ujawnia; bynajmniej jednak z tego nie mo|na wycign wniosku, |e ka|dy, kto widzi Boga, widzi w Nim wszystko; wiadomo przecie|, |e nie ogarnia Boga w zupeBno[ci. Na 2. Kto patrzy w lustro, niekoniecznie musi widzie wszystko, co si w nim odbija; chyba, |e wzrokiem swoim zdoBa obj caBe lustro. Na 3. Owszem, to wielka rzecz widzie Boga! Wiksza ni| widzie wszystko inne. Ale jeszcze wiksz jest tak widzie Boga, |eby wszystko w Nim poznawa, wiksz, ni| tak Go tylko widzie, |e si nie poznaje w Nim wszystkiego, ale wicej lub mniej. A ta ilo[ poznawanych rzeczy w Bogu, jak to dopiero co wykazali[my5, zale|y od wicej lub mniej doskonaBego sposobu widzenia Boga. Na 4. [Czy owo naturalne pragnienie siga a| tak daleko? Nie!] Stworzenie bowiem rozumne z natury swojej pragnie to wszystko wiedzie, co sBu|y udoskonaleniu jego my[li; a wic: gatunki i rodzaje rzeczy oraz ich tre[ci [i zwizki przyczynowe]; ka|dy te|, kto bdzie widziaB istot Boga, to wBa[nie w Nim zobaczy. Natomiast pozna inne poszczegóBy: co my[l i co czyni, dalej: pozna t o, co jeszcze nie istnieje, ale mo|e by dokonane przez Boga, bynajmniej nie stanowi o doskonaBo[ci my[li stworzenia, ani te| ku temu nie rwie si owo naturalne pragnienie. Niech tylko bowiem zobaczy Boga samego - zródBo i pocztek wszystkiego istnienia i prawdy - a ju| tak bdzie nasycona przyrodzona |dza wiedzy, [tak zaspokojona ciekaw os], |e ju| wicej za niczym goni nie bdzie - bdzie szcz[liwe. T wBa[nie my[l w dobitnych sBowach tak wypowiedziaB Au gustyn: "Nieszczsny to czBowiek, ktory posiadB znajomo[ wszystkiego (tzn. stworzeD), ale nie poznaB Ciebie - o Bo|e! Na odwrót: Szcz[liwy ten, kto poznaB Ciebie, nawet gdyby nic o [wiecie nie wiedziaB. A kto zna i Ciebie, i [wiat: Znajomo[ [wiata nie uczyni go szcz[liwszym, bo szcz[liwym staje si li tylko dziki Tobie"6. ArtykuB 9 A TO, CO WIDZCY ISTOT BOGA WIDZ W BOGU: CZY WIDZ ZA POMOC JAKIEJZ PODOBIZNY ? Zdaje si, |e to, co widzowie istoty Boga widz Bogu, widz za pomoc jakowej[ podobizny, bo: 1. W poznawaniu zachodzi upodobnienie poznawcy do przedmiotu poznawanego: [poznawca musi mie form - podobizn rzeczy poznawanej]. Dziki czemu to my[l zaprztnita staje si tym, co j zaprzta, a zmysB zaprztnie ty staje si wra|eniem zaprztajcym? Dziki temu, |e rzecz poznawana swoj podobizn nadaje form wBadzy poznawczej, a wic: my[li i zmysBowi; caBkiem tak, jak barwa swoj podobizn nadaje 138 form zrenicy*

comp
Nie sposĂłb jednak zaczynać od nowa. Tylko niemowlÄ™ moĹĽe zaczÄ…c caĹ‚kiem od poczÄ…tkuA tam nawet jakoby cieplej się stało: śliczności, chodnikami wszystko zasłane, chodniki nawet na taburetach, na ławkach, okienka muślinem przesłonięte, cały śmieć z chaty po...Być może częściowo dlatego, że tak bardzo chciałbym spłatać Sigfridowi figla, a częściowo również dlatego, że wszystko tu pozmieniał...Gotów byłby wszystko wybaczy´c siedem razy po dziesi˛e´c i jeszcze siedem, i jeszcze drugie tyle, gdyby Judasz tego zapragn ˛ał, cho´cby uczynił zło przenosz ˛ace swoim...Ale w roku 1918, gdy jego życie nie było warte złamanego feniga, podobnie jak życie wszystkich tych, których domem stały się zimne, śmier- cionośne przestworza nad...Chodziło przy tym nie tylko i nawet nie głównie o reguły właściwe językowi tej lub innej grupy, lecz nade wszystko o reguły uniwersalne, które bada na przykład fonologia...Ileż różnych książek przeczytał podczas tych piętnastu lat! Czytał wszystko, co mu wpadło pod rękę, z wyjątkiem dzieł teologicznych, a kiedy czytał, wszelkie drobne...Była to gwiazda Arge-adów, dynastii, która panowała od czasów Heraklesa na tych ziemiach, gwiazda nieśmiertelna, piękniejsza od wszystkich innych na sklepieniu niebieskim...Chodziło przede wszystkim o to, że badania dotyczące wpływu różnego rodzaju pól energetycznych na żywą materię, zdające się wskazywać na ważną rolę tych pól w...We wszystkich tych zagadnieniach, należących do zakresu suwerenności zbiorowej, wojna ogółu przeciw frakcji jest powstaniem, atak frakcji na ogół jest rozruchami;...4 I napisał Mojżesz wszystkie słowa Pańskie: a wstawszy rano zbudował ołtarz pod górą, i dwanaście słupów według dwanaście pokolenia Izraelskiego...
Cytat

Hi mihi doctores semper placuere docenda qui faciunt plus, quam qui facienda docent - ci mi siÄ™ nauczyciele podobali w uczeniu, ktĂłrzy raczej czyniÄ… niĹĽ uczÄ… rzeczy juĹĽ uczynionych.
Do sukcesu nie ma żadnej windy. Trzeba iść po schodach
Fidei Defensor (Fid Def lub fd) - obrońca wiary (tytuł Henryka VIII bity na wszystkich brytyjskich monetach). (tytuł Henryka VIII bity na wszystkich brytyjskich monetach). (tytuł Henryka VIII bity na wszystkich brytyjskich monetach)
Eripuit coelo fulmen, sceptrumque tyrannis - wydarł niebu piorun, a berło tyranom.
Ignorancja nie jest niewinnością, jest grzechem. Browing R

Valid HTML 4.01 Transitional

Free website template provided by freeweblooks.com